Overzicht
EASY SCHENKKRING
Het productHoe het werkt
Ervaringen
Vragen en voorwaarden
Sluit je aan
AOV
Onze AOV adviseursAangesloten AOV adviseurs
Ik wil AOV advies
VOOR NETWERKEN EN ADVISEURS
Met ons samenwerkenEigen schenkkring starten
ONZE ORGANISATIE
Over onsContact
Privacy
Voorwaarden
JOUW ACCOUNT
InloggenRegistreren
'Uitloggen'
Het beste alternatief voor het Broodfonds

- Vangnet voor ziekte van oa DGA's en ZZP'ers voor minimaal 2 jaar
- Inclusief controle en begeleiding door arbodienst, geen verplichte bijeenkomsten
- Bv. € 2.000,- netto uitkering voor € 33,- pm incl. arbodienst, obv 1% ziektepercentage
- 30-50% besparing mogelijk op gewone AOV in combinatie met Easy Schenkkring
- Eenvoudig kosten terugverdienen door bemiddeling via eigen link
Hoe werkt Easy Schenkkring?
In 2 minuten aangesloten!
2. Selecteer de uitkering die je bij ziekte elke maand netto wilt ontvangen.
3. Betaal de inschrijfkosten van slechts € 75,- excl. btw.
4. Indien er niemand ziek wordt betaal je elke maand alleen € 10,- excl. btw deelnamekosten.
Langer dan 30 dagen ziek?

2. De arbodienst begeleidt je en geeft ons regelmatig door in welke mate je arbeidsongeschikt bent.
3. Na afloop van elke maand incasseren we bij andere deelnemers de donaties die we in één keer aan jou uitbetalen.
4. Bij volledige arbeidsongeschiktheid heb je recht op 2 jaar donaties, bij gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid naar rato langer.
Andere deelnemer ziek?
2. Soms betaal je (maximaal) 5% in een maand, in andere maanden betaal je niets.
3. Betalingen gaan naar rato van je eigen percentage arbeidsgeschiktheid.
Enthousiaste deelnemers en partners aan het woord

Via onze pensioenadviseur zijn wij bij Easy Schenkkring terecht gekomen: de lage kosten, het flexibele contract en de mogelijkheid om een netwerk op te bouwen hebben ons laten kiezen voor Easy Schenkkring."
Suzan de Jongste en Merwin Zijlma
Eigenaars ZJ Advies

Ik heb als millennial weinig vertrouwen in grote verzekeringen en zie Easy Schenkkring als een mooi alternatief. Ook omdat ik niet verplicht ben om vergaderingen bij te wonen, maar gewoon de dienst kan afnemen en er verder niet naar om hoef te kijken."
Guus Heezen
Eigenaar GuusHeezen.NL

De voordelen van Easy Schenkkring vind ik:
- Geen vergaderingen.
- Keuring door onafhankelijke arbodienst.
- Veruit de goedkoopste.
- Makkelijk meedoen, geen ingewikkelde formulieren."
Marcel Wallage MBA
Oprichter PensioenVizier.nl

Ook zijn er meerdere mogelijkheden voor mijn eigen onderneming, het netwerk VoorDeZZPerInDeZorg.nl, om via het platform Easy Schenkkring te kunnen groeien.
We adviseren zelf aan onze zelfstandige (zorg)professionals om zich aan te sluiten bij Easy Schenkkring."
Aduni Mariana
Oprichter VoorDeZZPerInDeZorg.nl

Voor elkaar en met elkaar de eerste twee jaar van arbeidsongeschiktheid, met persoonlijke ondersteuning van een arbodienst.
Altijd met een adviseur op de achtergrond om je te helpen. Een betere combinatie is er niet.
We helpen ondernemers graag als het gaat om bescherming van hun onderneming en inkomen bij ziekte."
Sander Toussaint
Eigenaar Toussaint Zorg & Inkomen Advies
Neem deel aan ons topcollectief!
Sluit je aan
Wil je eerst toch meer weten over ons mooie product?
Je vindt veel informatie in de rubriek hieronder, inclusief de formele voorwaarden.
Vragen en voorwaarden
SFZ Direct
SFZ Direct, de aanbieder van EasySchenkkring.nl, is een samenwerking tussen SFZ (Sociaal Fonds Zelfstandigen) en Social Market.Het doel van de samenwerking is het bieden van arbeidsongeschiktheidsoplossingen voor ZZP'ers (Zelfstandigen Zonder Personeel, waaronder bijvoorbeeld ook freelancers vallen) en DGA's (Directeur Groot Aandeelhouders).
Het allerbelangrijkste product binnen SFZ Direct is dus Easy Schenkkring, de degelijkste, flexibelste en goedkoopste schenkkring van Nederland en tevens het beste alternatief voor het Broodfonds.
Sociaal Fonds Zelfstandigen

Tevens is SFZ een collectieve inkoopcombinatie op het gebied van financiële dienstverlening en verzekerbare risico's voor ZZP'ers en DGA's.
Door zijn gedegen expertise en netwerk kan SFZ zelfstandigen tegen zwaar gereduceerde tarieven collectieve verzekeringsproducten en financiële adviezen aanbieden.
Zo heeft SFZ al tientallen duizenden ondernemers kunnen helpen met goede arbeidsongeschiktheidsoplossingen tegen zeer scherpe premies.
En de helpdesk en adviseurs van SFZ staan bekend om hun goede bereikbaarheid en deskundigheid.
Social Market
Als goed voorbeeld van de behartiging van de belangen van de eerste doelgroep, de ZZP'ers en DGA's, heeft Social Market dan ook als eerste een schenkkring ontwikkeld als alternatief voor het Broodfonds: Social Market AOv.
Bundeling van krachten
De ideeën en drijfveren van SFZ en Social Market AOv hadden zoveel overlap en een structurele samenwerking zoveel extra voordelen voor de deelnemers, dat besloten is voor het schenkkringen concept het bedrijf SFZ Direct op te richten en de naam Social Market AOv te wijzigen in Easy Schenkkring.Kort samengevat: je dient ondernemer, jonger dan 63 jaar en gezond te zijn en ook de laatste 3 maanden volledig arbeidsgeschikt te zijn geweest.
Zie punt 3 'Start deelname' in de 'Formele voorwaarden' hieronder voor het formele en uitgebreidere antwoord.
Zie punt 3 'Start deelname' in de 'Formele voorwaarden' hieronder voor het formele en uitgebreidere antwoord.
Collectieven als Easy Schenkkring worden ook wel schenkkringen genoemd. De allerbekendste schenkkring heet Broodfonds, hetgeen een merk is, in tegenstelling tot wat veel mensen denken.
Hieronder staat een globaal overzicht van alle verschillen tussen Easy Schenkkring en andere schenkkringen.
Let op: de verschillen onderling zijn behoorlijk groot.
Aansluiten bij groep:
Bij veel andere collectieven moet je je aansluiten bij een groep en dien je verplichte bijeenkomsten bij te wonen.
Maar niet iedereen heeft daar behoefte aan of tijd voor (over).
Easy Schenkkring kent dus geen verplichte groepsvorming en bijeenkomsten.
Ziektebeoordeling door arbodienst:
Bij diverse andere collectieven meld je je ziek bij het bestuur van je eigen groep, dus bij mede-ondernemers uit je eigen woonplaats of regio.
Zij beoordelen ook of, in welke mate en hoe lang je arbeidsongeschikt bent.
Maar omdat wij veel meer waarde hecht aan kwaliteit, onafhankelijkheid en privacy, maakt Easy Schenkkring gebruik van een gerenommeerde, externe, volstrekt onafhankelijke arbodienst die daarnaast ook geen medische informatie met ons deelt.
Voor meer informatie zie vraag 'Wat zijn de voordelen van een arbodienst?'.
Eerste eenmalige inleg:
Bij alle andere collectieven betaal je tussen de € 125,- en € 400,- excl. btw eenmalige inleg.
Bij Easy Schenkkring slechts € 75,- excl. btw.
Periodieke vaste kosten:
Bij alle andere collectieven tussen de € 10,- en € 30,- excl. btw per maand.
Bij Easy Schenkkring bedragen de vaste kosten slechts € 10,- excl. btw per maand.
Wachttijd:
De meeste andere collectieven kennen een wachttijd van 2 maand.
Easy Schenkkring heeft een wachttijd van slechts 30 dagen.
Buffer/spaarinleg:
De meeste andere collectieven verplichten je een financiële buffer op te bouwen van minimaal € 1.200,-, dat niet vrij opneembaar is en waarover je dan ook zelf niet kunt beschikken.
Easy Schenkkring hanteert geen buffer. Alleen in het geval van arbeidsongeschiktheid dient Easy Schenkkring een minimaal voorschot te hebben (ontvangen), omdat Easy Schenkkring voor de deelnemer de kosten van de arbodienst en accountant betaalt. Mede hierdoor zijn de tarieven van de arbodienst en accountant zo laag!
Inleg per maand:
Bij de meeste andere collectieven dien je elke maand een bepaalde hoeveelheid geld in te leggen, ongeacht of het geld wordt gebruikt voor schenking aan arbeidsongeschikte deelnemers.
Easy Schenkkring kent geen inleg, maar laat deelnemers pas schenken zodra het nodig is.
Schenkingsniveau's:
Easy Schenkkring ondersteunt een uitgebreide reeks schenkingsniveau's, vanaf € 500,- per maand tot en met € 4.000,- per maand in stappen van € 250,-.
Veel andere collectieven kennen een hogere minimum of lager maximum.
Bankkosten:
Bij de meeste andere collectieven dien je verplicht een bankrekening te openen (met bijgaande kosten van ongeveer € 36,- per jaar).
Bij Easy Schenkkring betaal je gewoon via je eigen bank en kost het je dus niets extra. Vanzelfsprekend zijn de bankkosten bij incasso's en betalingen door Easy Schenkkring voor rekening van Easy Schenkkring zelf.
Switchen uitkeringsniveau:
Veel andere collectieven hanteren meer voorwaarden of vragen vergoedingen.
Bij Easy Schenkkring kun je dit eenvoudig en gratis regelen zo vaak je wilt (met een vertraging tot en met het einde van de volgende maand en mits je op dat moment geen ziekmelding actief hebt lopen).
Uitkeringsduur:
Bij de meeste andere collectieven kun je een uitkering krijgen voor maximaal 2 jaar arbeidsongeschiktheid.
Bij Easy Schenkkring is dit ook 2 jaar, maar dan gerelateerd aan volledige arbeidsongeschiktheid; ben je 50% arbeidsongeschiktheid, dan is dit 4 jaar, bij 25% arbeidsongeschiktheid is dit zelfs 8 jaar.
Hieronder staat een globaal overzicht van alle verschillen tussen Easy Schenkkring en andere schenkkringen.
Let op: de verschillen onderling zijn behoorlijk groot.
Aansluiten bij groep:
Bij veel andere collectieven moet je je aansluiten bij een groep en dien je verplichte bijeenkomsten bij te wonen.
Maar niet iedereen heeft daar behoefte aan of tijd voor (over).
Easy Schenkkring kent dus geen verplichte groepsvorming en bijeenkomsten.
Ziektebeoordeling door arbodienst:
Bij diverse andere collectieven meld je je ziek bij het bestuur van je eigen groep, dus bij mede-ondernemers uit je eigen woonplaats of regio.
Zij beoordelen ook of, in welke mate en hoe lang je arbeidsongeschikt bent.
Maar omdat wij veel meer waarde hecht aan kwaliteit, onafhankelijkheid en privacy, maakt Easy Schenkkring gebruik van een gerenommeerde, externe, volstrekt onafhankelijke arbodienst die daarnaast ook geen medische informatie met ons deelt.
Voor meer informatie zie vraag 'Wat zijn de voordelen van een arbodienst?'.
Eerste eenmalige inleg:
Bij alle andere collectieven betaal je tussen de € 125,- en € 400,- excl. btw eenmalige inleg.
Bij Easy Schenkkring slechts € 75,- excl. btw.
Periodieke vaste kosten:
Bij alle andere collectieven tussen de € 10,- en € 30,- excl. btw per maand.
Bij Easy Schenkkring bedragen de vaste kosten slechts € 10,- excl. btw per maand.
Wachttijd:
De meeste andere collectieven kennen een wachttijd van 2 maand.
Easy Schenkkring heeft een wachttijd van slechts 30 dagen.
Buffer/spaarinleg:
De meeste andere collectieven verplichten je een financiële buffer op te bouwen van minimaal € 1.200,-, dat niet vrij opneembaar is en waarover je dan ook zelf niet kunt beschikken.
Easy Schenkkring hanteert geen buffer. Alleen in het geval van arbeidsongeschiktheid dient Easy Schenkkring een minimaal voorschot te hebben (ontvangen), omdat Easy Schenkkring voor de deelnemer de kosten van de arbodienst en accountant betaalt. Mede hierdoor zijn de tarieven van de arbodienst en accountant zo laag!
Inleg per maand:
Bij de meeste andere collectieven dien je elke maand een bepaalde hoeveelheid geld in te leggen, ongeacht of het geld wordt gebruikt voor schenking aan arbeidsongeschikte deelnemers.
Easy Schenkkring kent geen inleg, maar laat deelnemers pas schenken zodra het nodig is.
Schenkingsniveau's:
Easy Schenkkring ondersteunt een uitgebreide reeks schenkingsniveau's, vanaf € 500,- per maand tot en met € 4.000,- per maand in stappen van € 250,-.
Veel andere collectieven kennen een hogere minimum of lager maximum.
Bankkosten:
Bij de meeste andere collectieven dien je verplicht een bankrekening te openen (met bijgaande kosten van ongeveer € 36,- per jaar).
Bij Easy Schenkkring betaal je gewoon via je eigen bank en kost het je dus niets extra. Vanzelfsprekend zijn de bankkosten bij incasso's en betalingen door Easy Schenkkring voor rekening van Easy Schenkkring zelf.
Switchen uitkeringsniveau:
Veel andere collectieven hanteren meer voorwaarden of vragen vergoedingen.
Bij Easy Schenkkring kun je dit eenvoudig en gratis regelen zo vaak je wilt (met een vertraging tot en met het einde van de volgende maand en mits je op dat moment geen ziekmelding actief hebt lopen).
Uitkeringsduur:
Bij de meeste andere collectieven kun je een uitkering krijgen voor maximaal 2 jaar arbeidsongeschiktheid.
Bij Easy Schenkkring is dit ook 2 jaar, maar dan gerelateerd aan volledige arbeidsongeschiktheid; ben je 50% arbeidsongeschiktheid, dan is dit 4 jaar, bij 25% arbeidsongeschiktheid is dit zelfs 8 jaar.
AOV betekent ArbeidsOngeschiktheidsVerzekering en een AOV sluit je af bij een verzekeraar.
Dit in tegenstelling tot schenkkringen, die uitgaan van een collectief van ondernemers die tezamen een vangnet vormen in kader van arbeidsongeschiktheid.
Hieronder staat een globaal overzicht van alle verschillen tussen Easy Schenkkring en echte AOV's.
Let op: de verschillen onderling zijn behoorlijk groot.
Kosten:
Voor een groot deel is het appels met peren vergelijken, aangezien bij echte AOV's vaak sprake is van uitkeringen (soms tot aan de AOW datum), terwijl collectieven een beperkte uitkeringsduur kennen.
Maar wel degelijk is er ook een groot prijsverschil omdat verzekeraars in het algemeen flinke winst (willen) maken.
Daardoor zijn de tarieven bij collectieven vaak een heel stuk lager, bij Easy Schenkkring zijn ze zelfs superlaag.
Uitsluitingen:
Echte AOV's kennen vaak veel uitsluitingen. Vooral indien bij de verzekeraars bekend is welke aandoeningen je al hebt gehad.
Maar ook de eindleeftijd (leeftijd tot en met wanneer je je kunt verzekeren) kan flink tegenvallen, vooral bij zware beroepen.
Zo kan de eindleeftijd voor kantoorpersoneel bijvoorbeeld 67 jaar zijn, maar voor stucadoors 55 jaar.
Ook zijn de voorwaarden vaak lastig te doorgronden, vooral als het op een mogelijke uitkering aankomt; soms zijn rechtszaken nodig om te proberen toch een uitkering van je verzekeraar te ontvangen.
De voorwaarden van Easy Schenkkring daarentegen zijn volgens ons niet duidelijker te omschrijven: alle voorwaarden staan hieronder expliciet genoemd; er zijn dus ook geen kleine lettertjes of andere voorwaarden.
Uitkeringstermijn:
Bij echte AOV's heb je de mogelijkheid om je levenslang te verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid.
Bij collectieven is de uitkeringstermijn maximaal 2 jaar.
Bij Easy Schenkkring echter tussen de 2 en 8 jaar (afhankelijk van de mate van arbeidsongeschikhteid).
Ziekmelding:
Bij een echte AOV meld je je ziek bij je eigen verzekeraar, die vanwege winstmaximalisatie natuurlijk baat heeft bij zo weinig, laag en kort mogelijke uitkeringen.
Dit kan onverwachts vervelende gevolgen voor je hebben zodra je arbeidsongeschikt bent geworden.
Het komt zelfs regelmatig voor dat rechtszaken nodig zijn om je gelijk te halen.
Easy Schenkkring maakt gebruik van een onafhankelijke arbodienst die totaal onafhankelijk werkt en geen baat heeft bij gunstiger arbeidsongeschiktheidspercentages.
Dit in tegenstelling tot schenkkringen, die uitgaan van een collectief van ondernemers die tezamen een vangnet vormen in kader van arbeidsongeschiktheid.
Hieronder staat een globaal overzicht van alle verschillen tussen Easy Schenkkring en echte AOV's.
Let op: de verschillen onderling zijn behoorlijk groot.
Kosten:
Voor een groot deel is het appels met peren vergelijken, aangezien bij echte AOV's vaak sprake is van uitkeringen (soms tot aan de AOW datum), terwijl collectieven een beperkte uitkeringsduur kennen.
Maar wel degelijk is er ook een groot prijsverschil omdat verzekeraars in het algemeen flinke winst (willen) maken.
Daardoor zijn de tarieven bij collectieven vaak een heel stuk lager, bij Easy Schenkkring zijn ze zelfs superlaag.
Uitsluitingen:
Echte AOV's kennen vaak veel uitsluitingen. Vooral indien bij de verzekeraars bekend is welke aandoeningen je al hebt gehad.
Maar ook de eindleeftijd (leeftijd tot en met wanneer je je kunt verzekeren) kan flink tegenvallen, vooral bij zware beroepen.
Zo kan de eindleeftijd voor kantoorpersoneel bijvoorbeeld 67 jaar zijn, maar voor stucadoors 55 jaar.
Ook zijn de voorwaarden vaak lastig te doorgronden, vooral als het op een mogelijke uitkering aankomt; soms zijn rechtszaken nodig om te proberen toch een uitkering van je verzekeraar te ontvangen.
De voorwaarden van Easy Schenkkring daarentegen zijn volgens ons niet duidelijker te omschrijven: alle voorwaarden staan hieronder expliciet genoemd; er zijn dus ook geen kleine lettertjes of andere voorwaarden.
Uitkeringstermijn:
Bij echte AOV's heb je de mogelijkheid om je levenslang te verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid.
Bij collectieven is de uitkeringstermijn maximaal 2 jaar.
Bij Easy Schenkkring echter tussen de 2 en 8 jaar (afhankelijk van de mate van arbeidsongeschikhteid).
Ziekmelding:
Bij een echte AOV meld je je ziek bij je eigen verzekeraar, die vanwege winstmaximalisatie natuurlijk baat heeft bij zo weinig, laag en kort mogelijke uitkeringen.
Dit kan onverwachts vervelende gevolgen voor je hebben zodra je arbeidsongeschikt bent geworden.
Het komt zelfs regelmatig voor dat rechtszaken nodig zijn om je gelijk te halen.
Easy Schenkkring maakt gebruik van een onafhankelijke arbodienst die totaal onafhankelijk werkt en geen baat heeft bij gunstiger arbeidsongeschiktheidspercentages.
Mocht je Easy Schenkkring vergelijken met andere collectieven of collectieven: lang niet altijd worden daar alle (soms behoorlijk hoge!) kosten op voorhand en duidelijk vermeld
KOSTEN | BEDRAG | |
Inschrijfkosten | € 75,- excl. btw | |
Deelnamekosten | € 10,- excl. btw per maand | |
Arbodienst | Alleen in de maanden dat je zelf ziek bent: vanaf gemiddeld € 75, - excl. btw per maand. | |
Accountant | Alleen bij ziekmelding: € 25,- excl. btw per kwartier (normaliter voldoende). | |
Switchen uitkeringsniveau | Gratis. | |
Bankkosten | Eigen bank. | |
OPBRENGSTEN | BEDRAG | |
Premie aanbrengen andere deelnemers | 20% van de deelnamekosten (per deelnemer per maand). |
Naast bovengenoemde kosten en opbrengsten zijn er natuurlijk ook nog de te betalen en te ontvangen donaties, maar deze zijn met name afhankelijk van het actuele ziektepercentage (ook van jezelf) en je eigen uitkeringsniveau.
Naast het feit dat de voorwaarden ook nog eens top zijn!
- Easy Schenkkring is zeer begaan met haar belangrijkste doelgroep: ZZP'ers, MKB'ers, DGA's en overige kleine, zelfstandige ondernemers.
- We nemen genoegen met een kleine marge.
- We ontvangen extra korting van de met ons samenwerkende partijen omdat wij de betaling van haar facturen verzorgen.
- Alle betrokken partijen hebben hun processen perfect op orde, met een hoge graad van automatisering.
- Minimale backoffice kosten van Easy Schenkkring zelf doordat medewerkers met name vanuit huis werken en communicatie via Social Market Messenger verloopt; alleen indien nodig neemt Easy Schenkkring zelf telefonisch contact op.
- Minimale marketingkosten doordat vooral gebruik gemaakt wordt van het netwerkonderdeel (sponsoring, betaalde 'mond-op-mond' netwerkuitbreiding) van de platformen van SFZ Direct en Social Market.
Hieronder volgen we de fictieve ZZP'er Henk, die deelnemer wordt, en die zowel aan een andere deelnemer moet doneren als zelf ziek wordt.
Bovendien maakt hij reclame en daarmee verdient hij al snel alle kosten terug!
Bovendien maakt hij reclame en daarmee verdient hij al snel alle kosten terug!
- Registreren bij Easy Schenkkring.
Als eerste registreert ZZP'er Henk zich (gratis) als bedrijf. Bij het aanmaken van het account wordt tevens automatisch een (gratis) particulier account aangemaakt waarin hij meteen automatisch ingelogd wordt en via welke alle overige handelingen voor de schenkkring plaats zullen vinden. Het particulier account dient tevens als het centrale hoofdaccount, waar ook al zijn andere (niet-particuliere) accounts aan gekoppeld zijn. - Deelnemer worden van Easy Schenkkring.
Ingelogd als particulier wordt Henk deelnemer door ingave van zijn geboortedatum, selectie van het gewenste uitkeringsniveau (hij kiest voor € 2.000,- netto uitkering per maand) en accordering van de voorwaarden. Daarna selecteert hij via zijn winkelwagen de betaalmethode (bijvoorbeeld 'zelf overboeken' of betalen via iDeal) voor de betaling van de eenmalige inschrijfkosten van € 75,- excl btw. en voert hij de betaling uit. - Aanmeldproces afronden.
Henk krijgt via Social Market Messenger (het in Easy Schenkkring ingebouwde berichtensysteem) automatisch bericht zodra de betaling bij Easy Schenkkring is binnengekomen.
Daarna dient Henk nog enkele administratieve handelingen te verrichten om onder andere aan Easy Schenkkring te laten weten welke bankrekening gebruikt dient te worden voor incasso's en overschrijvingen (zie volgende stappen). - DGA Ilse is arbeidsongeschikt bevonden.
DGA Ilse is ook deelnemer van Easy Schenkkring, heeft een uitkeringsniveau van € 3.000,- en heeft zich (als enige deelnemer) ziekgemeld bij Easy Schenkkring.
Nadat de arbodienst met Ilse contact heeft opgenomen concludeert de arbodienst dat Ilse 100% arbeidsongeschikt is bevonden. Easy Schenkkring neemt dit advies (altijd) over en als gevolg daarvan moeten alle deelnemers die niet volledig arbeidsongeschikt zijn met hun allen in totaal € 3.000,- doneren aan Ilse.
Wat elke deelnemer afzonderlijk dient te doneren is afhankelijk van zowel het uitkeringsniveau als het percentage arbeidsongeschiktheid van de betalende deelnemer. Maar zou de € 3.000,- bijvoorbeeld 1% bedragen van het totaal van alle uitkeringsniveau's van de betalende groep, dan zou Henk 1% van € 2.000,-, zijnde € 20,-, moeten doneren per volledige maand dat Ilse volledig arbeidsongeschikt is.
Voor een zo soepel mogelijke afhandeling van alle donaties vraagt Easy Schenkkring direct na aanmelding voor deelname dan ook om een machtiging in te vullen, zodat Easy Schenkkring niet alleen de maandelijkse deelnamekosten automatisch kan incasseren, maar ook het bedrag dat de betreffende deelnemer die maand moet doneren aan arbeidsongeschikte deelnemers.
In dit voorbeeld wordt via automatische incasso van Henk's particuliere bankrekening dan ook aan het begin van de volgende maand € 10,- excl. btw (deelnamekosten) plus € 20,- (donaties) afgeschreven. En Easy Schenkkring maakt € 3.000,- over op Ilse's bankrekening. - Een tweede deelnemer is arbeidsongeschikt bevonden terwijl ook Ilse nog ziek is.
Deelnemer Jaap heeft een uitkeringsniveau van € 4.000,- en heeft zich ook ziekgemeld bij Easy Schenkkring.
Nadat de arbodienst met Jaap contact heeft opgenomen concludeert de arbodienst dat Jaap 60% arbeidsongeschikt is bevonden. Easy Schenkkring neemt dit advies over en als gevolg daarvan moeten alle deelnemers die niet volledig arbeidsongeschikt zijn (dus ook Jaap zelf!) met hun allen in totaal € 3.000,- doneren aan Ilse en € 2.400,- aan Jaap. Doordat Jaap ook arbeidsongeschikt is geworden, neemt het ziektepercentage dus toe, maar doordat alles binnen Easy Schenkkring naar rato gaat, dient Jaap zelf ook nog voor 40% bij te dragen aan de te betalen donaties aan alle niet volledig arbeidsgeschikte deelnemers. - Henk wordt zelf arbeidsongeschikt.
Henk dient bij het ingeven van de ziekmelding aan te geven voor welk percentage hij denkt arbeidsongeschikt te zijn, de datum vanaf wanneer dat het geval is en de datum vanaf wanneer hij denkt weer volledig arbeidsgeschikt te zijn.
Omdat Easy Schenkkring alle facturen van de arbodienst en de accountant betaalt, dient Henk na het ingeven van deze gegevens tevens € 200,- excl. btw aan voorschot aan Easy Schenkkring te betalen. Van dit bedrag kan Easy Schenkkring de eerste facturen van de arbodienst en accountant betalen.
Na ontvangst van het voorschot geeft Easy Schenkkring de ziekmelding door aan de arbodienst, die daarna contact opneemt met Henk via het telefoonnummer dat in zijn particuliere account genoemd staat.
Tevens dient Henk direct na zijn ziekmelding per e-mail informatie toe te sturen naar de onafhankelijke accountant waar Easy Schenkkring mee samenwerkt om een inkomenstoets mogelijk te kunnen maken.
De accountant stuurt na de beoordeling het bepaalde inkomensniveau plus een factuur voor de verrichte werkzaamheden naar Easy Schenkkring. In de meeste gevallen volstaat slechts € 25,- excl. btw. Dit bedrag betaal je dus alleen bij de initiële ziekmelding.
Zolang Henk arbeidsongeschikt is neemt de arbodienst elke maand contact met hem op over zijn arbeidsongeschiktheid en verricht de arbodienst werkzaamheden die noodzakelijk zijn om opnieuw de mate van arbeidsongeschikt te kunnen bepalen.
De beoordeling door de arbodienst wordt tezamen met de factuur naar Easy Schenkkring gestuurd.
Easy Schenkkring bepaalt aan het eind van de maand hoeveel donatie Henk dient te ontvangen en na aftrek van de kosten van deelname, accountant en arbodienst wordt het restant automatisch op Henk's particuliere bankrekening overgemaakt.
In het hoogst uitzonderlijke geval dat het totaalbedrag negatief is (dit kan alleen indien de te ontvangen donatie heel erg laag is, bijvoorbeeld bij laag percentage arbeidsongeschiktheid en/of laag uitkeringsniveau) wordt dit bedrag automatisch geïncasseerd.
En zodra de arbodienst oordeelt dat Henk weer volledig arbeidsgeschikt is stoppen de donaties aan Henk. Naast natuurlijk andere redenen waarom de uitkering kan stoppen (bijvoorbeeld quotum verbruikt, namelijk 2 jaar uitkering op basis van 100% arbeidsongeschiktheid). - Henk heeft 'mond-op-mond' reclame gemaakt.
Door de lage kosten, goede voorwaarden en eenvoud in gebruik is Easy Schenkkring uitermate geschikt om reclame voor te maken.
En je helpt niet alleen anderen aan een goedkope én goede oplossing voor arbeidsongeschiktheid, je verdient er zelf ook nog eens aan, supereenvoudig en levenslang.
En zoals zovele ZZP'ers, MKB'ers, freelancers en DGA's heeft ook Henk een groot netwerk van ondernemers, uit zowel zijn eigen branche als uit aanverwante branches.
En al die ondernemers heeft Henk benaderd en (daarnaast) via Whatsapp, SMS en e-mail zijn eigen persoonlijke link (van zijn particuliere account) doorgestuurd.
Met als gevolg dat hij 6 ondernemers heeft gevonden die nog geen oplossing hadden voor arbeidsongeschiktheid en Easy Schenkkring hebben afgesloten, 5 ondernemers die hun huidige AOV hebben aangepast en daarnaast een Easy Schenkkring hebben afgesloten en zelfs 1 ondernemer die Easy Schenkkring heeft afgesloten naast zijn huidige schenkkring.
En dat levert Henk elke maand ongeveer € 30,- euro op, waar hij verder niets voor hoeft te doen.
Zie het laatste nieuws
21 december 2021:Na jaren van overleg tussen politiek, werkgevers en werknemers is er een pensioenakkoord, dat in de eerste plaats gericht is op werknemers in loondienst.
Maar ook voor ZZP'ers heeft het verstrekkende gevolgen. Die worden namelijk (op z'n vroegst in 2024) verplicht om een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) af te sluiten.
Momenteel heeft slechts 20% van de ZZP'ers een AOV. De hoge premies en het feit dat verzekeraars bepaalde ondernemers uitsluiten spelen hierbij een belangrijke rol.
In het wetsvoorstel zal het UWV de verplichte regeling uitvoeren en de Belastingdienst de premie heffen (tot zo'n 8% van het inkomen). De verzekering is inkomensafhankelijk en keert maximaal 70% van het laatstverdiende inkomen uit met een maximum van € 1.650,- bruto per maand.
Verder kan de ZZP'er het inkomen tot maximaal € 30.000,- bijverzekeren en dekt de verzekering alleen langdurige arbeidsongeschiktheid met een wachttijd of eigen risicoperiode van een 1/2, 1 of 2 jaar.
Als alternatief voor de verplichte AOV kun je zelf voor een verzekering kiezen die op inhoud minimaal gelijk is aan de verplichte verzekering.
Ouder nieuws
29 maart 2021:
Demissionair minister Wouter Koolmees van Sociale Zaken zegt dat invoering van een verplichte ZZP'ers-AOV binnen afzienbare termijn niet haalbaar is omdat het voorstel op grote problemen stuit in de uitvoering. Hij gaat op zoek naar een alternatieve 'aanvliegroute' en waarschuwt dat invoering van zo'n verzekering sowieso jaren duurt.
6 juli 2020:
Minister Wouter Koolmees van Sociale Zaken schrijft aan de Tweede Kamer dat het UWV en de Belastingdienst voor grote uitvoeringsproblemen waarschuwen bij de nieuwe verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) voor ZZP'ers.
En aangezien minister Koolmees veel waarde hecht aan de signalen van die 2 instanties wil hij de komende maanden opnieuw met alle betrokken partijen om tafel om de knelpunten op te lossen.
Eind 2020 moet er dan alsnog een uitgewerkt voorstel zijn voor een verplichte AOV voor ZZP'ers.
29 mei 2020:
De conclusie van een juridische analyse, die in opdracht van de Werkvereniging (belangenplatform voor Modern Werkenden) is uitgevoerd, is dat een aparte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen strijdig is met het Europees recht.
Een verplichte AOV die alleen voor zelfstandigen geldt zou een ongerechtvaardigde belemmering voor de vrijheid van vestiging en het vrij verrichten van diensten vormen en inbreuk maken op de grondrechtelijke vrijheid van ondernemerschap.
27 februari 2020:
Volgens de regering komt er vanaf 2024 een wettelijk verplichte AOV via het UWV.
Deze zou een maximale uitkering kennen van € 1.650 bruto per maand, afhankelijk van een te kiezen wachttijd van een 1/2, 1 of 2 jaar.
Er zou een vrijstelling mogelijk zijn indien je een verzekering hebt die minstens gelijkwaardig is aan de UWV-variant.
Demissionair minister Wouter Koolmees van Sociale Zaken zegt dat invoering van een verplichte ZZP'ers-AOV binnen afzienbare termijn niet haalbaar is omdat het voorstel op grote problemen stuit in de uitvoering. Hij gaat op zoek naar een alternatieve 'aanvliegroute' en waarschuwt dat invoering van zo'n verzekering sowieso jaren duurt.
6 juli 2020:
Minister Wouter Koolmees van Sociale Zaken schrijft aan de Tweede Kamer dat het UWV en de Belastingdienst voor grote uitvoeringsproblemen waarschuwen bij de nieuwe verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) voor ZZP'ers.
En aangezien minister Koolmees veel waarde hecht aan de signalen van die 2 instanties wil hij de komende maanden opnieuw met alle betrokken partijen om tafel om de knelpunten op te lossen.
Eind 2020 moet er dan alsnog een uitgewerkt voorstel zijn voor een verplichte AOV voor ZZP'ers.
29 mei 2020:
De conclusie van een juridische analyse, die in opdracht van de Werkvereniging (belangenplatform voor Modern Werkenden) is uitgevoerd, is dat een aparte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen strijdig is met het Europees recht.
Een verplichte AOV die alleen voor zelfstandigen geldt zou een ongerechtvaardigde belemmering voor de vrijheid van vestiging en het vrij verrichten van diensten vormen en inbreuk maken op de grondrechtelijke vrijheid van ondernemerschap.
27 februari 2020:
Volgens de regering komt er vanaf 2024 een wettelijk verplichte AOV via het UWV.
Deze zou een maximale uitkering kennen van € 1.650 bruto per maand, afhankelijk van een te kiezen wachttijd van een 1/2, 1 of 2 jaar.
Er zou een vrijstelling mogelijk zijn indien je een verzekering hebt die minstens gelijkwaardig is aan de UWV-variant.
Wat te doen?
Als de verplicht AOV echt doorgaat, dan wordt de UWV-variant zeer waarschijnlijk behoorlijk duur (voor het feit dat je slechts € 1.650 bruto per maand ontvangt), vooral indien gekozen wordt voor een korte wachttijd. Kies je echter voor een lange wachttijd (2 jaar) van de verplichte AOV, dan kun je de kosten daarvan flink drukken.En als je in plaats van die wachttijd periode ons uiterst goedkope collectief afsluit, dan heb je in ieder geval voor de 'korte' termijn een goede, netto uitkering!
Maar laten we eerlijk zijn: de kosten van Easy Schenkkring zijn zo laag, dat het tevens een slimme aanvulling kan zijn op de verplichte AOV, of je bij laatstgenoemde nu wel of niet voor een wachttijd korter dan twee jaar kiest.
En dat geldt overigens net zo voor een echte AOV. Waarvan je de wachttijd natuurlijk ook kunt verlengen om de kosten daarvan flink te drukken.
Conclusie
Easy Schenkkring is zodanig goedkoop en flexibel, dat het product eigenlijk bijna altijd en op elk moment goed in te passen is in elke omstandigheid. Bovendien kun je op elk willekeurig moment stoppen.Een echte AOV is bijna nooit goed te vergelijken met een AOV collectief, dus ook niet met Easy Schenkkring. Want ondanks de vele voordelen van Easy Schenkkring ten opzichte van een echte AOV is er vaak toch 1 nadeel ten opzichte van een echte AOV: wij kennen slechts een beperkte uitkeringsduur, namelijk 730 kalenderdagen gedurende een periode van 10 jaar op basis van volledige arbeidsongeschiktheid. Bij een echte AOV kan er gekozen worden voor een langere uitkeringsduur.
Uitzondering hierop is natuurlijk bij hogere leeftijden: veel verzekeraars verzekeren ondernemers in zware beroepen vaak niet boven de 55-jarige leeftijd. Bij Easy Schenkkring is de uiterste uitkeringsdatum het bereiken van je 67-jarige leeftijd, ongeacht beroep.
Maar Easy Schenkkring is een zodanig goed én goedkoop product, dat er diverse oplossingen zijn waarin onze Easy Schenkkring een hele goede en goedkope oplossing is, naast of misschien zelfs wel in plaats van je huidige, echte AOV.
Je hebt de volgende mogelijkheden:
Uitzondering hierop is natuurlijk bij hogere leeftijden: veel verzekeraars verzekeren ondernemers in zware beroepen vaak niet boven de 55-jarige leeftijd. Bij Easy Schenkkring is de uiterste uitkeringsdatum het bereiken van je 67-jarige leeftijd, ongeacht beroep.
Maar Easy Schenkkring is een zodanig goed én goedkoop product, dat er diverse oplossingen zijn waarin onze Easy Schenkkring een hele goede en goedkope oplossing is, naast of misschien zelfs wel in plaats van je huidige, echte AOV.
LET OP:
Indien je eraan zit te denken om bijvoorbeeld je huidige AOV stop te zetten of te wijzigen, dan kun je dit het beste eerst overleggen met je eigen financieel adviseur. Heb je die nog niet, dan kun je ook advies aanvragen bij een AOV adviseur van SFZ Direct zelf.Je hebt de volgende mogelijkheden:
- Huidige AOV stoppen:
Bij een echte AOV heb je een contract afgesloten waar je niet zomaar vanaf kunt, als je dit zou willen.
Maar er zijn redenen wanneer dit wel kan, bijvoorbeeld indien de verzekeraar eenzijdig prijzen of voorwaarden wijzigt (en-bloc bepaling) die voor jou nadelig zijn.
Het kan ook zijn dat je AOV gebaseerd is op een inkomen dat hoger is dan jij nu verdient en gaat verdienen; ook dat is bij sommige verzekeraars een reden om het contract te mogen beëindigen.
Wil je weten onder welke voorwaarden jij je AOV kunt stopzetten, dan dien je de voorwaarden goed door te (laten) nemen.
Heb je je huidige AOV via een andere tussenpersoon dan SFZ Direct afgesloten, dan kun je het beste contact met hem of haar opnemen.
We adviseren je dan om de volgende link (met daarin je persoonlijke code) door te geven: "https://www.easyschenkkring.nl/(code wordt getoond zodra je bent ingelogd)/samenwerken".
- Huidige AOV wijzigen:
Stel je vindt onze schenkkring een perfecte oplossing voor arbeidsongeschikt voor een termijn van 2 jaar (bij volledige arbeidsongeschiktheid), of meer (gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid).
In dat geval kun je proberen om je echte AOV te wijzigen, waarbij je de wachttijd bijvoorbeeld naar 2 jaar verhoogt: de premie van je echte AOV daalt dan wellicht behoorlijk en voor slechts weinig geld kun je via onze schenkkring een uitkering krijgen.
Maar wellicht zijn er ook andere variabelen die je kunt laten veranderen en waarbij je je kunt laten compenseren via Easy Schenkkring.
Heb je je huidige AOV via een andere tussenpersoon dan SFZ Direct afgesloten, dan kun je het beste contact met hem of haar opnemen.
We adviseren je dan om de volgende link (met daarin je persoonlijke code) door te geven: "https://www.easyschenkkring.nl/(code wordt getoond zodra je bent ingelogd)/samenwerken".
- Huidige AOV intact laten
Indien je je huidige AOV niet kunt of wilt wijzigen, dan nog zijn er redenen te bedenken om voor weinig geld tevens deel te nemen aan Easy Schenkkring.
Bijvoorbeeld omdat je bij je huidige echte AOV een wachttijd hebt van (veel) langer dan een maand: omdat de wachttijd bij ons slechts 30 dagen is kun je bij ons ook een uitkering krijgen voor de korte termijn.
Bijvoorbeeld omdat je bij je huidige echte AOV niet voor je gehele inkomen kon of wilde verzekeren: bij ons kun je een uitkering krijgen voor de rest van je inkomen.
Stel je bent reeds aangesloten bij een ander arbeidsongeschiktheidscollectief. Maar je bent (ook) gecharmeerd van onze schenkkring. Wat zijn dan de mogelijkheden?
Easy Schenkkring heeft veel meer overeenkomsten met andere collectieven, dan met een echte AOV. Maar nog steeds zijn er behoorlijke verschillen tussen Easy Schenkkring en de overige collectieve oplossingen.
Easy Schenkkring is een zodanig goed én goedkoop product, dat er diverse oplossingen zijn waarin onze schenkkring een hele goede en goedkope oplossing is, in plaats van of naast je huidige collectieve oplossing:
Easy Schenkkring heeft veel meer overeenkomsten met andere collectieven, dan met een echte AOV. Maar nog steeds zijn er behoorlijke verschillen tussen Easy Schenkkring en de overige collectieve oplossingen.
Easy Schenkkring is een zodanig goed én goedkoop product, dat er diverse oplossingen zijn waarin onze schenkkring een hele goede en goedkope oplossing is, in plaats van of naast je huidige collectieve oplossing:
- Huidig collectief stoppen: elk collectief heeft zijn eigen voorwaarden om te kunnen stoppen. Wil je weten onder welke voorwaarden je bij het andere collectief kunt stoppen, dan dien je de voorwaarden goed door te nemen of je te laten adviseren.
- Huidig collectief wijzigen: stel je vindt onze schenkkring een perfecte oplossing, maar je wilt of kunt je huidig collectief niet stopzetten.
In dat geval kun je proberen om je huidige collectief te wijzigen (bijvoorbeeld je uitkeringshoogte), om Easy Schenkkring er dan bij naast af te sluiten. In dat geval dien je goed uit te zoeken of dit lucratief genoeg is voor je (vooral gezien de vaste kosten die je bij veel collectieven hebt: deelnamegelden, administratiekosten, bankkosten).
Maar wellicht zijn er ook andere variabelen die je kunt laten veranderen en waarbij je je kunt laten compenseren via Easy Schenkkring. - Huidig collectief intact laten: indien je je huidige collectief niet kunt of wilt wijzigen, dan nog zijn er redenen te bedenken om voor weinig geld tevens deel te nemen aan Easy Schenkkring.
Bijvoorbeeld omdat je bij je huidige collectief een wachttijd hebt van langer dan een maand: omdat de wachttijd bij ons slechts 30 dagen is kun je je bij ons ook een uitkering krijgen voor de korte termijn.
Bijvoorbeeld omdat je bij je huidige collectief niet voor je gehele inkomen kon verzekeren: bij ons kun je een uitkering krijgen voor de rest van je inkomen.
Bijvoorbeeld omdat je je bij je huidige collectief maar een uitkering kunt krijgen voor maximaal 2 jaar en je denkt bijna nooit volledige arbeidsongeschikt te zullen worden: bij ons krijg je bij gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid een navenant langere uitkeringsduur (tot wel 8 jaar gedurende in totaal 10 jaar bij bijvoorbeeld 25% arbeidsongeschiktheid).
Er zijn diverse redenen waarom Easy Schenkkring gebruik maakt van een externe arbodienst:
- Sociaal en eerlijk: in ons collectief betalen (deels) arbeidsgeschikte deelnemers tijdelijk (een deel van) het inkomen van (deels) arbeidsongeschikte deelnemers.
Easy Schenkkring is uitermate voorstander van dit soort solidatiteitsprincipes. Het moet echter ook te allen tijde eerlijk zijn: we willen niet dat er misbruik gemaakt wordt van dit principe.
Door zowel de initiële beoordeling als de periodieke controles in handen te leggen bij een externe, onafhankelijke specialist, die geen baat heeft bij onterechte ziekmeldingen (sterker nog: er alleen maar nadelen van kan ondervinden) voorkomen we dat er misbruik wordt gemaakt van ons concept en dat er te lang en/of te hoge uitkeringen worden toegekend aan deelnemers.
En daarmee houden we de kosten voor de andere deelnemers ook zo laag mogelijk. - Objectief en onafhankelijk: het enige echte doel van onze arbodienst is om zo objectief mogelijk te bepalen in welke mate en hoe lang een deelnemer arbeidsongeschikt is op basis van het criterium 'beroepsarbeidsongeschiktheid' (in tegenstelling tot 'passende arbeid').
Daarnaast kan de arbodienst de deelnemer ook helpen om zo goed en zo snel mogelijk weer arbeidsgeschikt(er) te worden, maar dit is een optie waar de deelnemer zelf voor kiest. - Privacy: vanaf het moment dat een deelnemer zich ziekmeldt tot en met het moment dat de deelnemer weer volledig arbeidsgeschikt is (of om andere reden de samenwerking stopt) hebben zij buiten Easy Schenkkring om contact met elkaar en delen zij informatie.
Easy Schenkkring ontvangt alleen informatie van de arbodienst betreffende de mate en duur van arbeidsongeschiktheid, op dezelfde wijze trouwens als jij het zelf ook ontvangt via Social Market Messenger. Alle overige informatie is en blijft altijd strikt geheim tussen arbodienst en deelnemer.
Dit in tegenstelling tot veel andere collectieven, waarin bijvoorbeeld het bestuur van het collectief inzicht heeft in de aard van je ziekte en daar ook nog over mee kan beslissen. En niet iedereen heeft zin om je ziekte of aandoening met niet-medici te bespreken, het gaat immers niet altijd om een gebroken arm.
Indien door jouw bemiddeling andere ondernemers deelnemer worden van Easy Schenkkring, dan ontvang je volledig automatisch elke maand 20% van de maandelijkse deelnamekosten, zolang de deelnemer aaneengesloten deelnemer blijft.
En indien de deelnemer zich via jou geregistreerd heeft, dan verdien je ook nog eens levenslang mee over de omzet uit zijn/haar netwerk van Social Market, het platform waarop Easy Schenkkring is gebouwd.
En indien de deelnemer zich via jou geregistreerd heeft, dan verdien je ook nog eens levenslang mee over de omzet uit zijn/haar netwerk van Social Market, het platform waarop Easy Schenkkring is gebouwd.
Tip: de formele voorwaarden hieronder zijn opgesteld in een goed leesbare vorm en handig ingedeeld. Je vindt daar snel en eenvoudig antwoord op al je vragen.
Onderstaande voorwaarden zijn ook in te zien in de bestelpagina.
Klik hier om het document (volledig uitgeklapt) in een apart venster (*) te tonen.
1. Definities
2. Doel
3. Start deelname
4. Donaties
5. Arbodienst
6. Accountant
7. Arbeidsongeschikt
8. Einde deelname
9. Versies/wijzigingsbeding
10. Aansprakelijkheid
11. Incasso
Klik hier om het document (volledig uitgeklapt) in een apart venster (*) te tonen.
(*) Tonen binnenin deze pagina is niet mogelijk omdat Easy Schenkkring een beveiligde website is.
1.1. Easy Schenkkring: collectief van Easy Schenkkring waarbij ondernemers zich kunnen aansluiten om gedurende een periode van 10 jaar inkomensverlies te compenseren voor in totaal 730 kalenderdagen Arbeidsongeschiktheid op basis van volledige Arbeidsongeschiktheid (dus bijvoorbeeld 1460 kalenderdagen op basis van 50% Arbeidsongeschiktheid).
1.2. Deelnemer: ondernemer die deelneemt aan Easy Schenkkring.
1.3. Arbodienst: arbodienstverlener Sedgwick, waarmee Easy Schenkkring samenwerkt om een objectief oordeel te krijgen over de mate en duur van Arbeidsongeschiktheid van een Deelnemer.
1.4. Accountant: accountantskantoor Heerze + Nieland, waarmee Easy Schenkkring samenwerkt om een objectief oordeel te krijgen met betrekking tot de inkomenstoets van een Deelnemer.
1.5. Arbeidsongeschikt(heid): een Deelnemer noemen we Arbeidsongeschikt (oftewel er is sprake van Arbeidsongeschiktheid) indien de Arbodienst heeft bepaald dat de Deelnemer voor minimaal 25% niet meer in staat is om werkzaamheden op basis van het criterium 'beroepsarbeidsongeschiktheid' uit te voeren. Zwangerschap en arbeidsongeschiktheid als gevolg daarvan zijn uitgesloten evenals stressgerelateerde klachten in het eerste jaar van deelname.
We hanteren de volgende percentages van Arbeidsongeschiktheid: 0% (volledig arbeidsgeschikt), 25%, 30%, 35%, 40%, 45%, 50%, 55%, 60%, 65%, 70%, 75% en 100% (meer dan 75%, volledig Arbeidsongeschikt).
Een Deelnemer noemen we deels arbeids(on)geschikt bij percentages Arbeidsongeschiktheid van 25% tot en met 75%.
1.6. Schenkbelasting: een belastingmaatregel die bepaalt dat belasting wordt geheven over schenkingen.
Of en hoeveel belasting betaald moet worden hangt af van het bedrag van de Donatie en van de relatie tussen partijen.
In 2022 bedraagt de schenkingsvrijstelling voor iedereen € 2.274,-. Tot dit bedrag mag men belastingvrij schenken.
1.7. Donatie: het bedrag dat een Deelnemer dient te betalen ten bate van Arbeidsongeschikte Deelnemers.
Klik in de website van de belastingdienst op de link 'U krijgt het geld van iemand anders en beslist zelf wat u ermee doet' voor meer informatie.
1.8. Uitkeringsniveau: het totaal van alle Donaties die een Arbeidsongeschikte Deelnemer dient te ontvangen over een hele maand volledige Arbeidsongeschiktheid.
Bij gedeeltelijke Arbeidsongeschiktheid geldt dit bedrag naar rato. Dus een Deelnemer die een volledige maand 75% Arbeidsongeschikt is geweest en als Uitkeringsniveau € 2.000,- heeft, dient in totaal voor € 1.500,- aan Donaties te ontvangen.
Het Uitkeringsniveau wordt door de Deelnemer zelf gekozen en ligt tussen € 500,- en € 4.000,- per maand (met stappen van € 250,-).
1.9. Quotum: elke Deelnemer heeft gedurende een periode van 10 jaar recht op 730 kalenderdagen uitkering Arbeidsongeschiktheid (op basis van volledige Arbeidsongeschiktheid; dus bijvoorbeeld 1460 kalenderdagen op basis van 50% Arbeidsongeschiktheid).
Zodra dit Quotum is verbruikt is er geen uitkering (meer) mogelijk.
De allereerste periode van 10 jaar start bij aanvang van de allereerste deelname. Een volgende periode van 10 jaar start exact 10 jaar na de start van de vorige periode.
1.10. Voorschot: bedrag dat Deelnemer bij het indienen van een ziekmelding in het vooruit aan Easy Schenkkring betaalt en van waaruit Easy Schenkkring de eerstvolgende facturen van de Arbodienst en de Accountant gaat betalen over de werkzaamheden die zij gaan verrichten voor de Deelnemer in het kader van de ziekmelding van de Deelnemer.
1.11. Account: account van Easy Schenkkring; het kan daarbij zowel het account betreffen van het bedrijf waarvan de ondernemer (mede)eigenaar is, als het particuliere account dat daar (automatisch) aan gekoppeld is.
1.12. Social Market Messenger: het berichtensysteem dat (in samenwerking met je e-mailaccount) een zeer belangrijke rol speelt om Accounts, en dus ook Deelnemers, snel op de hoogte te brengen van nieuwe informatie en actie te laten ondernemen.
Deelnemers van Easy Schenkkring hebben automatisch ook een account van Social Market, het platform waarop Easy Schenkkring is gebouwd.
Mocht je tijdelijk geen werkend e-mailaccount hebben, dan nog is het mogelijk om effectief met Social Market Messenger te werken, alleen dien je in je browser zelf het Dashboard regelmatig te verversen; via de gekleurde icoontjes zie je dan zelf of er belangrijke informatie voor je klaar staat of dat je op een belangrijk bericht dient te reageren of actie dient uit te voeren.
Je bent zelf verantwoordelijk om berichten op tijd in te lezen.
1.2. Deelnemer: ondernemer die deelneemt aan Easy Schenkkring.
1.3. Arbodienst: arbodienstverlener Sedgwick, waarmee Easy Schenkkring samenwerkt om een objectief oordeel te krijgen over de mate en duur van Arbeidsongeschiktheid van een Deelnemer.
1.4. Accountant: accountantskantoor Heerze + Nieland, waarmee Easy Schenkkring samenwerkt om een objectief oordeel te krijgen met betrekking tot de inkomenstoets van een Deelnemer.
1.5. Arbeidsongeschikt(heid): een Deelnemer noemen we Arbeidsongeschikt (oftewel er is sprake van Arbeidsongeschiktheid) indien de Arbodienst heeft bepaald dat de Deelnemer voor minimaal 25% niet meer in staat is om werkzaamheden op basis van het criterium 'beroepsarbeidsongeschiktheid' uit te voeren. Zwangerschap en arbeidsongeschiktheid als gevolg daarvan zijn uitgesloten evenals stressgerelateerde klachten in het eerste jaar van deelname.
We hanteren de volgende percentages van Arbeidsongeschiktheid: 0% (volledig arbeidsgeschikt), 25%, 30%, 35%, 40%, 45%, 50%, 55%, 60%, 65%, 70%, 75% en 100% (meer dan 75%, volledig Arbeidsongeschikt).
Een Deelnemer noemen we deels arbeids(on)geschikt bij percentages Arbeidsongeschiktheid van 25% tot en met 75%.
1.6. Schenkbelasting: een belastingmaatregel die bepaalt dat belasting wordt geheven over schenkingen.
Of en hoeveel belasting betaald moet worden hangt af van het bedrag van de Donatie en van de relatie tussen partijen.
In 2022 bedraagt de schenkingsvrijstelling voor iedereen € 2.274,-. Tot dit bedrag mag men belastingvrij schenken.
1.7. Donatie: het bedrag dat een Deelnemer dient te betalen ten bate van Arbeidsongeschikte Deelnemers.
Klik in de website van de belastingdienst op de link 'U krijgt het geld van iemand anders en beslist zelf wat u ermee doet' voor meer informatie.
1.8. Uitkeringsniveau: het totaal van alle Donaties die een Arbeidsongeschikte Deelnemer dient te ontvangen over een hele maand volledige Arbeidsongeschiktheid.
Bij gedeeltelijke Arbeidsongeschiktheid geldt dit bedrag naar rato. Dus een Deelnemer die een volledige maand 75% Arbeidsongeschikt is geweest en als Uitkeringsniveau € 2.000,- heeft, dient in totaal voor € 1.500,- aan Donaties te ontvangen.
Het Uitkeringsniveau wordt door de Deelnemer zelf gekozen en ligt tussen € 500,- en € 4.000,- per maand (met stappen van € 250,-).
1.9. Quotum: elke Deelnemer heeft gedurende een periode van 10 jaar recht op 730 kalenderdagen uitkering Arbeidsongeschiktheid (op basis van volledige Arbeidsongeschiktheid; dus bijvoorbeeld 1460 kalenderdagen op basis van 50% Arbeidsongeschiktheid).
Zodra dit Quotum is verbruikt is er geen uitkering (meer) mogelijk.
De allereerste periode van 10 jaar start bij aanvang van de allereerste deelname. Een volgende periode van 10 jaar start exact 10 jaar na de start van de vorige periode.
1.10. Voorschot: bedrag dat Deelnemer bij het indienen van een ziekmelding in het vooruit aan Easy Schenkkring betaalt en van waaruit Easy Schenkkring de eerstvolgende facturen van de Arbodienst en de Accountant gaat betalen over de werkzaamheden die zij gaan verrichten voor de Deelnemer in het kader van de ziekmelding van de Deelnemer.
1.11. Account: account van Easy Schenkkring; het kan daarbij zowel het account betreffen van het bedrijf waarvan de ondernemer (mede)eigenaar is, als het particuliere account dat daar (automatisch) aan gekoppeld is.
1.12. Social Market Messenger: het berichtensysteem dat (in samenwerking met je e-mailaccount) een zeer belangrijke rol speelt om Accounts, en dus ook Deelnemers, snel op de hoogte te brengen van nieuwe informatie en actie te laten ondernemen.
Deelnemers van Easy Schenkkring hebben automatisch ook een account van Social Market, het platform waarop Easy Schenkkring is gebouwd.
Mocht je tijdelijk geen werkend e-mailaccount hebben, dan nog is het mogelijk om effectief met Social Market Messenger te werken, alleen dien je in je browser zelf het Dashboard regelmatig te verversen; via de gekleurde icoontjes zie je dan zelf of er belangrijke informatie voor je klaar staat of dat je op een belangrijk bericht dient te reageren of actie dient uit te voeren.
Je bent zelf verantwoordelijk om berichten op tijd in te lezen.
Het doel van Easy Schenkkring is om de goedkoopste, eenvoudigste en flexibelste oplossing te bieden voor ondernemers die inkomensverlies gecompenseerd willen hebben bij aangetoonde Arbeidsongeschiktheid.
De kern van het verhaal is dat alle Deelnemers die (deels) arbeidsgeschikt zijn naar rato van arbeidsgeschiktheid Donaties doen aan Deelnemers die (deels) Arbeidsongeschikt zijn.
Om dit te realiseren wordt gebruik gemaakt van de Schenkbelasting en een onafhankelijke Arbodienst en Accountant.
Je ontvangt bij aangetoonde Arbeidsongeschiktheid Donaties van andere Deelnemers, plus je genereert extra inkomsten (levenslang) indien je zelf ook actief zorgt voor nieuwe Deelnemers en Accounts.
De enige vaste kosten zijn de initiële inschrijfkosten en de maandelijkse deelnamekosten. Overige kosten zijn er alleen indien er sprake is van Arbeidsongeschiktheid: donaties indien je zelf niet volledig Arbeidsongeschikt bent en kosten voor de Accountant en de Arbodienst indien je zelf Arbeidsongeschikt bent.
De Donaties zijn daarbij gerelateerd aan de mate van Arbeidsongeschiktheid: maximaal 24 maanden uitkering bij volledige Arbeidsongeschiktheid over de afgelopen 10 jaar vanaf moment van de allereerste deelname.
Zo krijg je over 24 maanden Donaties in het geval je volledig Arbeidsongeschikt bent, maar bijvoorbeeld over 96 maanden bij een Arbeidsongeschiktheid van 25%.
De periodes van Arbeidsongeschiktheid hoeven daarbij niet aaneengesloten te zijn en ook de mate van Arbeidsongeschiktheid kan variëren.
De kern van het verhaal is dat alle Deelnemers die (deels) arbeidsgeschikt zijn naar rato van arbeidsgeschiktheid Donaties doen aan Deelnemers die (deels) Arbeidsongeschikt zijn.
Om dit te realiseren wordt gebruik gemaakt van de Schenkbelasting en een onafhankelijke Arbodienst en Accountant.
Je ontvangt bij aangetoonde Arbeidsongeschiktheid Donaties van andere Deelnemers, plus je genereert extra inkomsten (levenslang) indien je zelf ook actief zorgt voor nieuwe Deelnemers en Accounts.
De enige vaste kosten zijn de initiële inschrijfkosten en de maandelijkse deelnamekosten. Overige kosten zijn er alleen indien er sprake is van Arbeidsongeschiktheid: donaties indien je zelf niet volledig Arbeidsongeschikt bent en kosten voor de Accountant en de Arbodienst indien je zelf Arbeidsongeschikt bent.
De Donaties zijn daarbij gerelateerd aan de mate van Arbeidsongeschiktheid: maximaal 24 maanden uitkering bij volledige Arbeidsongeschiktheid over de afgelopen 10 jaar vanaf moment van de allereerste deelname.
Zo krijg je over 24 maanden Donaties in het geval je volledig Arbeidsongeschikt bent, maar bijvoorbeeld over 96 maanden bij een Arbeidsongeschiktheid van 25%.
De periodes van Arbeidsongeschiktheid hoeven daarbij niet aaneengesloten te zijn en ook de mate van Arbeidsongeschiktheid kan variëren.
LET OP:
Easy Schenkkring is dus geen verzekering, maar een collectief waarbij waarbij ondernemers elkaar steunen indien Deelnemers van de groep Arbeidsongeschikt worden.Om Deelnemer van Easy Schenkkring te kunnen worden dien je aan de volgende eisen te voldoen:
De 3 eerstgenoemde eisen zijn overigens te allen tijde van toepassing; zie ook 'Einde deelname'.
Om werkelijk Deelnemer van Easy Schenkkring te worden dien je de volgende acties uit te voeren:
Ben je Deelnemer geworden, dan dien je vervolgens elke maand deelnamekosten te betalen, waarbij het restant van de eerste maand meegenomen wordt in de eerstvolgende volledige maandbetaling.
De deelnamekosten bedragen op 21 maart 2022 € 10,- per maand exclusief btw.
Easy Schenkkring heeft het recht deze prijzen jaarlijks te corrigeren, waarbij het zich zal laten leiden middels de door CBS vastgestelde prijs-inflatieindex.
De deelnamekosten worden elke maand automatisch geïncasseerd, vanzelfsprekend dient Deelnemer hiervoor eerst een incassomachtiging af te geven.
Mocht er om welke reden dan ook al dan niet tijdelijk niet geïncasseerd mogen of kunnen worden, of een uitgevoerde incasso teruggedraaid zijn, dan wordt direct daarna per e-mail een verzoek naar Deelnemer verstuurd om het bedrag zelf over te maken.
- Ondernemer volgens de regels van de belastingdienst.Als je activiteiten zich afspelen in het economisch verkeer en je winst kunt verwachten, is er sprake van een bron van inkomen en ben je mogelijk ondernemer voor de inkomstenbelasting.
Spelen je activiteiten zich af binnen de hobby- of familiesfeer, dan ben je geen ondernemer voor de inkomstenbelasting.
Kijk op de website van de Belastingdienst voor meer informatie. - Ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.
Om als ondernemer ingeschreven te kunnen worden bij de Kamer van Koophandel dien je aan een aantal voorwaarden te voldoen.
Deze sluiten aan bij de criteria die de Belastingdienst hanteert.
Kijk op de website van de Kamer van Koophandel voor meer informatie. - Geen andere nadelige bijzonderheden.
Er zijn geen nadelige bijzonderheden van toepassing op de Deelnemer of zijn of haar onderneming (surseance van betaling, faillissement, handelingsonbekwaam, onder curatele). - Jonger dan 63 jaar.
Vele verzekeraars en diverse andere collectieven accepteren al geen ondernemers meer terwijl ze nog (lang) geen 60 zijn.
Maar omdat veel ondernemers veel langer doorwerken, en gezond en gemotiveerd zijn, is bij ons iedereen welkom tot 'vlak' voor het bereiken van de AOW leeftijd. - Volledig arbeidsgeschikt.
Je dient gedurende de afgelopen 3 maanden volledig arbeidsgeschikt te zijn geweest en je weet of behoort te weten dat je ook na inschrijving niet Arbeidsongeschikt gaat worden. - Gezond (inclusief genezen verklaard).
Je dient op het moment van inschrijving gezond te zijn, of na een (ernstige) ziekte door de arts genezen te zijn verklaard.
Heb je bijvoorbeeld kanker gehad, maar heeft de arts je genezen verklaard, dan is dat in ons collectief geen reden voor uitsluiting. - Onvoldoende dekking uit andere uitkeringen.
Het is de bedoeling dat Deelnemers bij langdurige ziekte een vergoeding ontvangen die maximaal gelijk is aan hetgeen ze normaal verdienen (met een maximum van € 4.000,- netto per maand).
Het is dus niet onze bedoeling dat je tijdens ziekte meer verdient dan dat je normaliter verdient.
Maar ook al ontvang je uit andere bronnen een uitkering, dan nog kun je via Easy Schenkkring gewoon meedoen voor een aanvullende vergoeding.
Volgens het laatste nieuws komt er (op zijn vroegst) vanaf 2024 een wettelijk verplichte AOV via het UWV.
Deze zou een maximale uitkering kennen van € 1.650 bruto per maand, afhankelijk van een te kiezen wachttijd van een half, één of twee jaar.
Er zou een vrijstelling mogelijk zijn indien je een verzekering hebt die minstens gelijkwaardig is aan de UWV-variant.
Of Easy Schenkkring aan de vrijstellingsregels zal voldoen zal later pas blijken.
Maar hoe dan ook kun je via Easy Schenkkring gewoon (blijven) meedoen voor dat deel van het inkomen (of wellicht zelfs voor die omstandigheden) waarvoor de verplichte AOV geen dekking biedt.
De 3 eerstgenoemde eisen zijn overigens te allen tijde van toepassing; zie ook 'Einde deelname'.
Om werkelijk Deelnemer van Easy Schenkkring te worden dien je de volgende acties uit te voeren:
- Registreren.
Indien je Deelnemer wilt worden van Easy Schenkkring dien je je eerst als bedrijf te registreren.
Bij die registratie wordt automatisch ook een particulier account aangemaakt, die in het verdere aanmeldproces wordt gebruikt en die tevens dienst doet als hoofdaccount, die al je accounts met elkaar verbindt. - Uitkeringsniveau selecteren.
Je kunt kiezen (*) uit de volgende uitkeringsniveau's:Vanzelfsprekend is de uitkering gerelateerd aan het vastgestelde percentage van Arbeidsongeschiktheid.- € 500,- netto per maand.
- € 750,- netto per maand.
- € 1.000,- netto per maand.
- € 1.250,- netto per maand.
- € 1.500,- netto per maand.
- € 1.750,- netto per maand.
- € 2.000,- netto per maand.
- € 2.250,- netto per maand.
- € 2.500,- netto per maand.
- € 2.750,- netto per maand.
- € 3.000,- netto per maand.
- € 3.250,- netto per maand.
- € 3.500,- netto per maand.
- € 3.750,- netto per maand.
- € 4.000,- netto per maand.
Dus bij 50% Arbeidsongeschiktheid ontvang je maandelijks 50% van het door jou gekozen maandbedrag.
(*) Indien je (nog) geen aangifte inkomstenbelasting kunt overleggen bij je ziekmelding (dat geldt dan met name voor 'startende' ondernemers), dan wordt bij een ziekmelding als Uitkeringsniveau automatisch € 500,- aangehouden. Zie 'Wijzigen Uitkeringsniveau' in artikel 4 'Donaties' voor meer informatie. - Akkoord gaan met deze voorwaarden.
- De inschrijfkosten betalen.
Om deel te kunnen nemen aan Easy Schenkkring dien je eenmalig inschrijfkosten en elke maand deelnamekosten te betalen.
De inschrijfkosten bedragen op 21 maart 2022 € 75,- exclusief btw.
Easy Schenkkring heeft het recht deze prijzen jaarlijks te corrigeren, waarbij het zich zal laten leiden middels de door CBS vastgestelde prijs-inflatieindex.
Ben je Deelnemer geworden, dan dien je vervolgens elke maand deelnamekosten te betalen, waarbij het restant van de eerste maand meegenomen wordt in de eerstvolgende volledige maandbetaling.
De deelnamekosten bedragen op 21 maart 2022 € 10,- per maand exclusief btw.
Easy Schenkkring heeft het recht deze prijzen jaarlijks te corrigeren, waarbij het zich zal laten leiden middels de door CBS vastgestelde prijs-inflatieindex.
De deelnamekosten worden elke maand automatisch geïncasseerd, vanzelfsprekend dient Deelnemer hiervoor eerst een incassomachtiging af te geven.
Mocht er om welke reden dan ook al dan niet tijdelijk niet geïncasseerd mogen of kunnen worden, of een uitgevoerde incasso teruggedraaid zijn, dan wordt direct daarna per e-mail een verzoek naar Deelnemer verstuurd om het bedrag zelf over te maken.
- Het principe.
Het principe van Easy Schenkkring is dat elke Deelnemer die door de Arbodienst (deels) Arbeidsongeschikt is bevonden (en aan de overige voorwaarden voldoet, zie 'Bepaling Arbeidsongeschiktheid') een Donatie dient te ontvangen van Deelnemers die (deels) arbeidsgeschikt zijn (ook Deelnemers die dus gedeeltelijk zelf Arbeidsongeschikt zijn betalen dus voor een deel mee).
De hoogte van de totale Donatie die de Arbeidsongeschikte Deelnemer dient te ontvangen is gelijk aan het Uitkeringsniveau, gerelateerd aan het percentage Arbeidsongeschiktheid en periode van Arbeidsongeschiktheid. Een Deelnemer die 25% Arbeidsongeschikt is geweest gedurende een halve maand ontvangt dus 25% x 50% van het door hem/haar ingestelde Uitkeringsniveau.
De hoogte van de Donatie die een (deels) arbeidsgeschikte Deelnemer dient te betalen is gelijk aan een percentage (zie verderop bij 'Bepaling schenkers') van zijn eigen Uitkeringsniveau, gerelateerd aan zijn eigen percentage Arbeidsongeschiktheid. Een Deelnemer die zelf 50% Arbeidsongeschikt is betaalt dus een percentage van 50% van het door hem/haar zelf ingestelde Uitkeringsniveau. - Wijzigen Uitkeringsniveau.
Je kunt op elk moment een ander Uitkeringsniveau doorgeven.
Het nieuwe Uitkeringsniveau wordt automatisch na afloop van de volgende maand overgenomen indien er op dat moment geen sprake is van een ziekmelding van de betreffende Deelnemer.
Is dat laatste wel het geval, dan wordt het een maand later opnieuw geprobeerd.
Enerzijds is er een vertraging ingebouwd om te voorkomen dat Uitkeringsniveau's worden gewijzigd vlak voor het doorgeven van een ziekmelding, anderzijds moeten de maandelijkse berekeningen van Donaties ook altijd gebaseerd zijn op exact één Uitkeringsniveau per Deelnemer.
Tip: zorg ervoor dat je tijdig je Uitkeringsniveau wijzigt indien je meer of minder bent gaan verdienen en je dit wilt meenemen in een nieuw Uitkeringsniveau. - Bepaling donaties.
Easy Schenkkring berekent aan het begin van elke maand volledig automatisch het totaal aan Donaties dat aan Arbeidsongeschikte Deelnemers betaald dient te worden, waarbij rekening wordt gehouden met de periode en mate van Arbeidsongeschiktheid van de betreffende Deelnemers.
Dit totaal aan Donaties wordt daarna gelijkmatig verdeeld over alle niet volledig Arbeidsongeschikte Deelnemers, eveneens naar rato van hun eigen percentage Arbeidsongeschiktheid.
Helaas is het ziektepercentage nooit stabiel. In de praktijk zal het gemiddelde ziektepercentage op langere termijn wellicht ergens tussen de 1,0% en 2,0% liggen, maar zal het voorkomen dat er periodes zijn dat het ziektepercentage veel hoger is, maar ook veel lager.
Omdat we enerzijds te maken hebben met een maximale schenkingsvrijstelling en we anderzijds ook om budgetteringsredenen een maximum willen stellen aan wat een Deelnemer aan Donaties in een maand zal moeten betalen, is het maximum wat een Deelnemer over een maand aan Donaties dient te betalen 5% van zijn of haar eigen Uitkeringsniveau.
Mocht op deze wijze het totaal aan te betalen Donaties onvoldoende zijn, dan worden het teveel aan Donaties doorgeschoven naar de volgende maand.
Maar besef dat dit alleen kan voorkomen bij een combinatie van een hoog ziektepercentage en/of een relatief hoog aantal Arbeidsongeschikte Deelnemers met hoge Uitkeringsniveau's.
Voorbeeld: Indien je als Deelnemer zelf een Uitkeringsniveau hebt van € 2.000,-, je volledig Arbeidsgeschikt bent en Donaties moet betalen, dan dien je bij een ziektepercentage van 1% 1% van € 2.000,- aan Donaties te betalen, zijnde € 20,-.
Is het ziektepercentage echter 6%, dan betaal je vanwege de maximering 5% van € 2.000,- aan Donaties, zijnde € 100,-.
Ben je zelf 50% Arbeidsongeschikt, dan betaal je in beide situaties 50% van die bedragen. - Betaling donaties.
De aan Easy Schenkkring te betalen Donaties worden tezamen met de maandelijkse deelnamekosten automatisch geïncasseerd.
Mocht blijken dat Donaties niet (tijdig) ontvangen worden, dan worden automatisch herinneringen verstuurd. Ook zal Easy Schenkkring zelf contact opnemen met de betalende Deelnemer indien Deelnemer niet aan zijn betaalverplichtingen voldoet.
In het uiterste geval zal de deelname worden beëindigd, zonder dat de Deelnemer enig recht heeft op restitutie dan wel schadevergoeding, hoe ook genaamd en op welke grond dan ook.
Easy Schenkkring werkt samen met een onafhankelijke Arbodienst om initieel, bij een ziekmelding dus, maar ook na elke maand, te beoordelen in welke mate en hoe lang je Arbeidsongeschikt bent.
Easy Schenkkring ontvangt van de Arbodienst dus geen informatie omtrent de ziekte van de Deelnemer zelf.
De kosten van de werkzaamheden die de Arbodienst verricht als gevolg van je ziekmelding dien je in feite zelf te betalen. Maar Easy Schenkkring heeft extra lage tarieven kunnen bedingen doordat Easy Schenkkring de facturering naar de Arbodienst zelf afhandelt.
In ruil daarvoor vragen we aan Deelnemer bij ziekmelding wel om € 200,- exclusief btw als Voorschot aan Easy Schenkkring te betalen, zodat deze de eerste en laatste factuur van de Arbodienst kan betalen (en die van de Accountant, zie volgende punt).
Vanzelfsprekend kan de Arbodienst je ook helpen in het kader van een goede en snelle re-integratie, maar of je dit doet bepaal je helemaal zelf. Easy Schenkkring wil alleen de mate en periode van Arbeidsongeschiktheid weten.
Wat de bedragen zijn voor de bepaling van mate en duur van Arbeidsongeschiktheid is lastig te zeggen, want het is van vele factoren afhankelijk (aard van aandoening/ziekte, of je officiële bewijzen kunt aanleveren, et cetera).
Wat we wel kunnen stellen is dat onze Arbodienst haar processen zodanig heeft geregeld en vooral ook heeft geautomatiseerd dat je bij haar een uitstekende dienstverlening krijgt gecombineerd met de laagst mogelijke tarieven uit de markt.
Daarbij moet je denken aan bedragen vanaf gemiddeld € 75,- excl. btw per ziekmelding en periodieke controle.
Let wel, deze kosten betaal je dus alleen zolang je ziek bent en via ons een uitkering ontvangt.
Mocht er na de beeïndiging van de ziekmelding nog een restant van het Voorschot over zijn, dan worden nieuwe noodzakelijke betalingen automatisch verrekend met dit tegoed. Zijn er geen betalingen meer nodig (omdat Deelnemer zijn deelname heeft gestopt), dan zal het eventuele restant automatisch worden overgeboekt naar het bij Easy Schenkkring bekende bankrekeningnummer van Deelnemer.
Easy Schenkkring ontvangt van de Arbodienst dus geen informatie omtrent de ziekte van de Deelnemer zelf.
De kosten van de werkzaamheden die de Arbodienst verricht als gevolg van je ziekmelding dien je in feite zelf te betalen. Maar Easy Schenkkring heeft extra lage tarieven kunnen bedingen doordat Easy Schenkkring de facturering naar de Arbodienst zelf afhandelt.
In ruil daarvoor vragen we aan Deelnemer bij ziekmelding wel om € 200,- exclusief btw als Voorschot aan Easy Schenkkring te betalen, zodat deze de eerste en laatste factuur van de Arbodienst kan betalen (en die van de Accountant, zie volgende punt).
Vanzelfsprekend kan de Arbodienst je ook helpen in het kader van een goede en snelle re-integratie, maar of je dit doet bepaal je helemaal zelf. Easy Schenkkring wil alleen de mate en periode van Arbeidsongeschiktheid weten.
Wat de bedragen zijn voor de bepaling van mate en duur van Arbeidsongeschiktheid is lastig te zeggen, want het is van vele factoren afhankelijk (aard van aandoening/ziekte, of je officiële bewijzen kunt aanleveren, et cetera).
Wat we wel kunnen stellen is dat onze Arbodienst haar processen zodanig heeft geregeld en vooral ook heeft geautomatiseerd dat je bij haar een uitstekende dienstverlening krijgt gecombineerd met de laagst mogelijke tarieven uit de markt.
Daarbij moet je denken aan bedragen vanaf gemiddeld € 75,- excl. btw per ziekmelding en periodieke controle.
Let wel, deze kosten betaal je dus alleen zolang je ziek bent en via ons een uitkering ontvangt.
Mocht er na de beeïndiging van de ziekmelding nog een restant van het Voorschot over zijn, dan worden nieuwe noodzakelijke betalingen automatisch verrekend met dit tegoed. Zijn er geen betalingen meer nodig (omdat Deelnemer zijn deelname heeft gestopt), dan zal het eventuele restant automatisch worden overgeboekt naar het bij Easy Schenkkring bekende bankrekeningnummer van Deelnemer.
Easy Schenkkring werkt samen met een onafhankelijke Accountant om bij een ziekmelding te beoordelen in hoeverre aan de inkomenstoets voldaan wordt.
Na de beoordeling ontvangt Easy Schenkkring van de Accountant alleen de informatie die nodig is om de ziekmelding te kunnen doorzetten: het door de Accountant geaccepteerde Uitkeringsniveau plus de bestede tijd.
Met het starten van de deelname ben je automatisch akkoord met het delen van deze informatie door de Accountant met Easy Schenkkring.
Het geaccepteerde Uitkeringsniveau wordt direct als actueel ingestelde Uitkeringsniveau ingesteld indien eestgenoemde lager is.
De kosten van de werkzaamheden bedragen slechts € 25,- exclusief btw per kwartier (mede doordat Easy Schenkkring de facturering verzorgt); een kwartier is voldoende indien de beoordeling plaats dient te vinden op basis van een definitieve aanslag inkomstenbelasting en/of voorlopige aangifte inkomstenbelasting, voor alle overige beoordelingen vindt nadere afstemming plaats tussen de Accountant en de Deelnemer.
Zodra de beoordeling is ontvangen zorgt Easy Schenkkring ervoor dat de kosten aan de Accountant betaald worden vanuit het Voorschot dat is ontvangen van de betreffende Deelnemer.
De beoordeling/inkomenstoets gaat als volgt:
Vindt de ziekmelding plaats in de 2e helft van het kalenderjaar, dan wordt de Deelnemer geacht een voorlopige aanslag inkomstenbelasting van het vorige kalenderjaar in bezit te hebben en aan de Accountant te verstrekken. In het andere geval van het kalenderjaar daaraan voorafgaand.
Tevens dient de laatste definitieve aanslag inkomstenbelasting (plus bijbehorende voorlopige aanslag inkomstenbelasting) aan de Accountant verstrekt te worden.
Is geen van deze documenten aanwezig (bijvoorbeeld in het geval van ondernemers die nog niet lang geleden gestart zijn), dan overlegt de Accountant met de Deelnemer welke informatie toe te zenden.
Is minstens een voorlopige aanslag inkomstenbelasting ingeleverd dan is de uitslag van de inkomenstoets het ingestelde Uitkeringsniveau, of een lager Uitkeringsniveau.
In het andere geval is de uitslag van de inkomenstoets het minimum Uitkeringsniveau (€ 500,-), of nul (€ 0,-).
Na de beoordeling ontvangt Easy Schenkkring van de Accountant alleen de informatie die nodig is om de ziekmelding te kunnen doorzetten: het door de Accountant geaccepteerde Uitkeringsniveau plus de bestede tijd.
Met het starten van de deelname ben je automatisch akkoord met het delen van deze informatie door de Accountant met Easy Schenkkring.
Het geaccepteerde Uitkeringsniveau wordt direct als actueel ingestelde Uitkeringsniveau ingesteld indien eestgenoemde lager is.
De kosten van de werkzaamheden bedragen slechts € 25,- exclusief btw per kwartier (mede doordat Easy Schenkkring de facturering verzorgt); een kwartier is voldoende indien de beoordeling plaats dient te vinden op basis van een definitieve aanslag inkomstenbelasting en/of voorlopige aangifte inkomstenbelasting, voor alle overige beoordelingen vindt nadere afstemming plaats tussen de Accountant en de Deelnemer.
Zodra de beoordeling is ontvangen zorgt Easy Schenkkring ervoor dat de kosten aan de Accountant betaald worden vanuit het Voorschot dat is ontvangen van de betreffende Deelnemer.
De beoordeling/inkomenstoets gaat als volgt:
Vindt de ziekmelding plaats in de 2e helft van het kalenderjaar, dan wordt de Deelnemer geacht een voorlopige aanslag inkomstenbelasting van het vorige kalenderjaar in bezit te hebben en aan de Accountant te verstrekken. In het andere geval van het kalenderjaar daaraan voorafgaand.
Tevens dient de laatste definitieve aanslag inkomstenbelasting (plus bijbehorende voorlopige aanslag inkomstenbelasting) aan de Accountant verstrekt te worden.
Is geen van deze documenten aanwezig (bijvoorbeeld in het geval van ondernemers die nog niet lang geleden gestart zijn), dan overlegt de Accountant met de Deelnemer welke informatie toe te zenden.
Is minstens een voorlopige aanslag inkomstenbelasting ingeleverd dan is de uitslag van de inkomenstoets het ingestelde Uitkeringsniveau, of een lager Uitkeringsniveau.
In het andere geval is de uitslag van de inkomenstoets het minimum Uitkeringsniveau (€ 500,-), of nul (€ 0,-).
Om je ziek te kunnen melden dien je aan de volgende eisen te voldoen:
- Minimaal 25% Arbeidsongeschiktheid.Je bent volgens onze definitie Arbeidsongeschikt indien de Arbodienst vindt dat je minimaal 25% van je normale bedrijfswerkzaamheden niet meer kunt uitvoeren. Beoordeling vindt dus plaats op basis van het criterium 'beroepsarbeidsongeschiktheid' (in tegenstelling tot 'passende arbeid').
- Wachttijd 30 dagen.De eerste 30 dagen van je Arbeidsongeschiktheid komen voor eigen rekening. Je dient zelf goed te overwegen (in verband met te maken kosten) of je je ziekmeldt indien de kans zeer groot is dat je binnen 30 dagen weer minder dan 25% Arbeidsongeschikt bent.
- Arbeidsongeschiktheid niet verwacht.Je wist ten tijde van de start van je deelname niet (en je kon dit ook niet weten) dat je om de huidige reden Arbeidsongeschikt zou gaan worden.
- 7 dagen na start deelname.De werkelijke startdatum van je eerste ziekte moet minstens 7 kalenderdagen na de startdatum van je deelname liggen.
Dit om te voorkomen dat Accounts Deelnemers worden vlak nadat ze Arbeidsongeschikt zijn geworden. - Binnen 7 dagen ziekmelden.Je dient je binnen 7 kalenderdagen ziek te melden.
Meld je je pas na 7 dagen ziek en kan aan de Arbodienst geen bewijs overhandigd worden van eerdere Arbeidsongeschiktheid, dan gaat dit ten koste van de uitkeringsduur. - Voldoende Quotum.Je hebt gedurende een periode van 10 jaar recht op 24 maanden uitkering op basis van volledige Arbeidsongeschiktheid.
Is dit Quotum reeds verbruikt, dan kun je geen ziekmelding invoeren.
Is er echter nog maar een klein deel over van het Quotum, dan dien je zelf te bepalen of je je nog ziekmeldt. Je moet het restant dat je aan uitkering kunt verwachten dan afwegen tegen de kosten die je gedurende je ziekte wegens extra werkzaamheden door de Arbodienst en de Accountant maakt. Maar vergeet ook niet dat indien je je wel ziekmeldt en dit ook door de Arbodienst als zodanig wordt beoordeeld, dat je dan ook minder (of geen) Donaties hoeft te betalen aan andere Arbeidsongeschikte Deelnemers. - Inkomenstoets.Je kunt alleen een verzoek voor een uitkering indienen indien je normaliter ook minstens zoveel hebt verdiend de afgelopen periode als dat je Uitkeringsniveau aangeeft.
Daarom dien je direct na je ziekmelding per e-mail naar de onafhankelijke Accountant waar Easy Schenkkring mee samenwerkt ook informatie toe te sturen om een inkomenstoets mogelijk te kunnen maken.
Na de inkomenstoets geeft de Accountant aan Easy Schenkkring het Uitkeringsniveau door dat tijdens de hele periode van Arbeidsongeschiktheid gehanteerd dient te worden.
Voldoe je aan de eisen, dan werkt de ziekmelding en de afhandeling als volgt:- Ziekmelding doorgeven.In het bericht dat je bij start van je deelname ontving selecteer je de actie 'Ziekmelden'. Daarna selecteer je het percentage dat je denkt Arbeidsongeschikt te zijn, de datum vanaf wanneer je Arbeidsongeschikt bent en de datum vanaf wanneer je denkt weer minder dan 25% Arbeidsongeschikt te zijn. En vervolgens klik je op de button. Daarop zie je de ziekmelding in je winkelwagen en kun je zelf bepalen hoe je het Voorschot gaat betalen (via bijvoorbeeld iDeal of zelf handmatig overboeken).
Het je online betaald of aangegeven dat je het bedrag hebt overgeboekt, dan wordt er een ziekmelding bericht aangemaakt en geeft Easy Schenkkring de ziekmelding door aan de Arbodienst. Deze neemt daarna contact met je op.
Daarnaast dien je per e-mail volgens de instructies informatie voor de inkomenstoets naar de Accountant van Easy Schenkkring te sturen. - Contact met Arbodienst.De Arbodienst neemt contact met je op om de ziekmelding af te handelen.
Dit traject gaat helemaal buiten Easy Schenkkring om.
Easy Schenkkring wordt alleen op de hoogte gebracht van het resultaat van de ziekmelding:
Indien je werkelijk voor minimaal 25% Arbeidsongeschikt bent bevonden, dan geeft de Arbodienst door vanaf welke datum en voor welk percentage je Arbeidsongeschikt bent bevonden. Bovendien wordt een datum van volgende controle opgegeven; deze moet altijd in de volgende maand liggen. Ook jij krijgt hiervan automatisch bericht.
Ben je niet (voldoende) Arbeidsongeschikt bevonden, dan wordt ook dit aangegeven; redenen kunnen zijn te weinig Arbeidsongeschikt, of het niet voldoen aan alle voorwaarden uit deze overeenkomst (zoals Arbeidsongeschiktheid was al bekend of had al bekend moeten wezen bij aanvang deelname). - Schade verhalen.Indien de Arbeidsongeschiktheid is veroorzaakt door een ander dient Deelnemer zich in te spannen om zoveel mogelijk schade vergoed te krijgen. Zie verder paragraaf 'Terugbetaling'.
- Periodieke controle.Elke maand inventariseert de Arbodienst de actuele status van Arbeidsongeschiktheid.
Er wordt niet gecontroleerd op voldoende Quotum, maar het actuele Quotum is wel zichtbaar in het platform: Deelnemer dient zelf te bepalen of hij nog verder gebruik maakt van de diensten van de Arbodienst.
Daarna zal de Arbodienst haar werkzaamheden gaan uitvoeren:
Indien de Arbodienst je weer minder dan 25% Arbeidsongeschikt verklaart dan wordt tevens de einddatum van Arbeidsongeschiktheid opgegeven.
Indien je nog steeds voor minimaal 25% Arbeidsongeschikt bent bevonden, dan geeft de Arbodienst door voor welk percentage dat nu geldt, tezamen met een datum van volgende controle; deze moet altijd in de volgende maand liggen.
Ook jij krijgt van deze bevindingen automatisch bericht. - Terugbetaling.Indien achteraf blijkt dat Deelnemer niet heeft voldaan aan alle voorwaarden, of indien schade is vergoed door de veroorzaker van Arbeidsongeschiktheid van Deelnemer, dienen eventueel teveel ontvangen Donaties met terugwerkende kracht te worden terugbetaald.
Algemeen:- Privacy.De Arbodienst en de Accountant verstrekken alleen die informatie aan Easy Schenkkring, die Easy Schenkkring nodig heeft om de beschreven afhandeling te kunnen uitvoeren.
Met de start van je deelname ben je automatisch akkoord met het delen van deze informatie door de Arbodienst en de Accountant aan Easy Schenkkring. - Bezwaar.Het advies van de Arbodienst en de Accountant wordt altijd overgenomen door Easy Schenkkring. Hiertegen kan geen bezwaar gemaakt worden.
In geval van de Arbodienst is het wel mogelijk om een second opinion aan te vragen. Net als alle kosten van de Arbodienst komen ook deze kosten voor rekening van Deelnemer.
- Ziekmelding doorgeven.
Als je start met de deelname dan geldt dit tenminste voor de rest van de huidige maand plus de hele volgende maand.
Deelname wordt elke maand automatisch verlengd, tot aan de datum waarop de 67-jarige leeftijd bereikt wordt.
Deelnemer kan zijn of haar deelname stoppen, inclusief alle bijbehorende toekomstige begunstigingen en verplichtingen, met ingang van de maand volgend op de volgende maand; vanzelfsprekend dienen nog uitstaande donatieverzoeken en de kosten van reeds uitgevoerde werkzaamheden door de Arbodienst en de Accountant nog wel betaald te worden.
In geval van overlijden van de Deelnemer dient contact opgenomen te worden met Easy Schenkkring en zal Easy Schenkkring de deelname stoppen.
Zodra Deelnemer niet meer voldoet aan de 3 eerstgenoemde eisen onder 'Start deelname' dient Deelnemer de deelname te stoppen. Er kan dan immers ook geen aanspraak meer gedaan worden op een uitkering.
Reeds betaalde gelden worden bij het stoppen van deelname niet gerestitueerd.
Mocht je in de afgelopen 10 jaar eerder hebben deelgenomen aan Easy Schenkkring en weer opnieuw Deelnemer worden, dan wordt de informatie uit die voorgaande periode opnieuw gebruikt ter bepaling van het Quotum (zie artikel 7. Arbeidsongeschikt, Voldoende Quotum).
Deelname wordt elke maand automatisch verlengd, tot aan de datum waarop de 67-jarige leeftijd bereikt wordt.
Deelnemer kan zijn of haar deelname stoppen, inclusief alle bijbehorende toekomstige begunstigingen en verplichtingen, met ingang van de maand volgend op de volgende maand; vanzelfsprekend dienen nog uitstaande donatieverzoeken en de kosten van reeds uitgevoerde werkzaamheden door de Arbodienst en de Accountant nog wel betaald te worden.
In geval van overlijden van de Deelnemer dient contact opgenomen te worden met Easy Schenkkring en zal Easy Schenkkring de deelname stoppen.
Zodra Deelnemer niet meer voldoet aan de 3 eerstgenoemde eisen onder 'Start deelname' dient Deelnemer de deelname te stoppen. Er kan dan immers ook geen aanspraak meer gedaan worden op een uitkering.
Reeds betaalde gelden worden bij het stoppen van deelname niet gerestitueerd.
Mocht je in de afgelopen 10 jaar eerder hebben deelgenomen aan Easy Schenkkring en weer opnieuw Deelnemer worden, dan wordt de informatie uit die voorgaande periode opnieuw gebruikt ter bepaling van het Quotum (zie artikel 7. Arbeidsongeschikt, Voldoende Quotum).
De laatste en dus actuele versie van de voorwaarden staat tezamen met de ingangsdatum op de website vermeld en is van toepassing op zowel nieuwe als alle bestaande overeenkomsten.
Op Easy Schenkkring is een eenzijdig wijzigingsbeding van toepassing. Easy Schenkkring heeft het recht om de algemene voorwaarden gedurende de looptijd van de overeenkomst waarop deze van toepassing zijn te wijzigen. Toestemming of instemming van de Deelnemer met de wijzigingen is niet vereist.
Bij wijzigingen in de voorwaarden (anders dan van redactionele aard) worden de Deelnemers op de hoogte gebracht via een nieuwsbrief bericht via Social Market Messenger (en dus ook via een e-mail). Het is de verantwoordelijkheid van de Deelnemer zelf om deze berichten tijdig in te zien.
Eventueel oudere versies van de voorwaarden zijn met bijbehorende ingangsdatum ook altijd online aanwezig, zodat Deelnemers zelf de verschillen kunnen opzoeken.
Aangeraden wordt om sowieso bij het verlengen van deelname de actuele voorwaarden opnieuw door te nemen.
Op Easy Schenkkring is een eenzijdig wijzigingsbeding van toepassing. Easy Schenkkring heeft het recht om de algemene voorwaarden gedurende de looptijd van de overeenkomst waarop deze van toepassing zijn te wijzigen. Toestemming of instemming van de Deelnemer met de wijzigingen is niet vereist.
Bij wijzigingen in de voorwaarden (anders dan van redactionele aard) worden de Deelnemers op de hoogte gebracht via een nieuwsbrief bericht via Social Market Messenger (en dus ook via een e-mail). Het is de verantwoordelijkheid van de Deelnemer zelf om deze berichten tijdig in te zien.
Eventueel oudere versies van de voorwaarden zijn met bijbehorende ingangsdatum ook altijd online aanwezig, zodat Deelnemers zelf de verschillen kunnen opzoeken.
Aangeraden wordt om sowieso bij het verlengen van deelname de actuele voorwaarden opnieuw door te nemen.
Easy Schenkkring is slechts verplicht zich ertoe in te spannen dat het platform beschikbaar is. Indien zich in verband met de uitvoering van deze inspanningsverbintenis onverhoopt een omstandigheid, waaronder wordt begrepen een nalaten, voordoet, die tot gevolg heeft dat het platform langer dan 3 dagen niet bereikbaar is, dan is de aansprakelijkheid steeds beperkt tot het bedrag van de laatst in rekening gebrachte deelnamekosten, gerelateerd aan de tijdsduur van het niet bereikbaar zijn, met een maximum van € 20,- exclusief btw.
Easy Schenkkring is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade (schade die niet rechtstreeks door een schadeveroorzakende gebeurtenis is opgekomen) en/of gevolgschade en/of bedrijfsschade en/of het niet betalen van Donaties door Deelnemers.
Easy Schenkkring is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade (schade die niet rechtstreeks door een schadeveroorzakende gebeurtenis is opgekomen) en/of gevolgschade en/of bedrijfsschade en/of het niet betalen van Donaties door Deelnemers.
Door ondertekening van deze overeenkomst wordt er een volmacht afgegeven aan SFZ Direct BV om de bedragen van de Donaties voor Arbeidsongeschikte Deelnemers te incasseren alsmede de kosten die door Arbodienst en Accountant gemaakt worden bij de afhandeling van de ziekmelding van de Arbeidsongeschikte Deelnemer zelf.
Regel snel je vangnet!
Sluit je aan
Heb je toch nog vragen?
Stel je vraag eenvoudig via onderstaand contactformulier. Vanzelfsprekend mag je ons ook bellen: 020 - 5218123. We helpen je graag.
Ik heb een vraag over Easy Schenkkring
Oplossing voor de lange termijn
Vind je een uitkering van 2 jaar te kort en wil je bijvoorbeeld een uitkering tot aan je pensioenleeftijd?En tevens aanzienlijk besparen op de kosten van die langdurige oplossing?
Klik dan op de volgende link voor een gratis rapport met vergelijkingen en kosten van gewone AOV's en Easy Schenkkring:
Ik wil een gratis AOV vergelijking
Je kunt daarna eenvoudig een advies omtrent een reguliere AOV en/of Easy Schenkkring aanvragen of alsnog meteen deelnemen aan Easy Schenkkring.